الجزایر پیش نویس قطعنامه توقف کشتار در رفح را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌کند واکنش معاون بایدن به حمله اسرائیل به رفح مکرون: آماده ام کشور فلسطین را به رسمیت بشناسم اما در زمان مناسب وکیل امیرحسین مقصودلو: تتلو فعلا آزاد نمی شود | به برخی از احکام صادره اعتراض کرده است صدر اعظم آلمان: بمباران اردوگاه پناهجویان در غزه غم انگیز است عزت الرشق: جهانیان فریب صهیونیست‌ها را نمی‌خورند | نتانیاهو تشنه خون است اعلام آمادگی مکزیک برای پیوستن به آفریقای جنوبی در شکایت از رژیم صهیونیستی آمریکا: به فشار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهیم وقوع حادثه دریایی جدید در اطراف یمن (۸ خرداد ۱۴۰۳) رسانه های رژیم صهیونیستی : اسرائیل در فهرست سیاه سازمان ملل قرار می گیرد یک روز سیاه دیگر برای نظامیان صهیونیست در غزه (۸ خرداد ۱۴۰۳) حملات متعدد مقاومت فلسطین علیه صهیونیست‌ها در نوار غزه (۸ خرداد ۱۴۰۳) وحیدی: مصیبت از دست دادن آیت الله رییسی برای ما سخت بود نگرانی شدید دموکرات‌ها نسبت به چشم‌انداز پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تحویل کمک از طریق دریا به غزه را تعلیق کرد «بورل» شهادت رئیس جمهور فقید ایران و یارانش را تسلیت گفت دبیرکل سازمان ملل حمله اسرائیل به رفح را محکوم کرد | گوترش خواستار آتش بس فوری شد نشست تخصصی «بایدها و نبایدهای هشتم تیر» در مشهد برگزار شد مصر بار دیگر تعامل با تل‌آویو در گذرگاه رفح را رد کرد سردار قاآنی با سرپرست وزارت امور خارجه دیدار کرد
سرخط خبرها

تاکید ایران و ازبکستان بر تشکیل دولت ملی فراگیر در افغانستان| رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران سفر می‌کند

  • کد خبر: ۱۶۲۴۱۱
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
تاکید ایران و ازبکستان بر تشکیل دولت ملی فراگیر در افغانستان| رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران سفر می‌کند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به موضوعات پدید آمده در افغانستان، کشور‌های همسایه برای کمک به افغانستان باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و همه کشور‌های همسایه معتقدیم که تمام اقوام و گروه‌ها باید در تشکیل دولت ملی در افغانستان نقش داشته باشند تا امنیت و توسعه در این کشور برقرار شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف در نشست‌خبری مشترک با نورالدین جان اسماعیل‌اُف رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان ضمن خیرمقدم به وی و هیئت پارلمانی همراه، اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران که اولویت خود را توسعه روابط با کشور‌های همسایه به ویژه کشور‌های اسلامی بنا نهاده است یکی از محور‌های مهمی که در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در بخش‌های مختلف می‌تواند در این راستا باشد ارتباط با کشور‌های آسیای مرکزی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه آسیای مرکزی کشور ازبکستان از جهت جمعیت رتبه اول را دارد و زمینه‌های بسیار خوب همکاری بین دو کشور مخصوصا در حوزه‌های اقتصادی و توسعه ارتباطات حمل و نقل و ترانزیتی در محور‌های شمال به جنوب و شرق و غرب وجود دارد.

قالیباف یادآور شد: در سفر سال گذشته به تاشکند و  همچنین سفر رئیس‌جمهور ایران به ازبکستان زمینه‌های همکاری بین دو کشور بنا و همچنین مقرر شده در آینده نزدیک میزبان رئیس‌جمهور ازبکستان باشیم؛ لذا توسعه ارتباطات با ازبکستان به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری با توجه به ظرفیت‌های ترانزیتی و همچنین اشتراکات فرهنگی می‌تواند سقف تجارت ما را ارتقا دهد.

وی با اشاره به نقش دو کشور در امنیت منطقه، عنوان کرد: با توجه به موضوعات پدید آمده در افغانستان، کشور‌های همسایه برای کمک به کشور افغانستان باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و همه کشور‌های همسایه معتقدیم که تمام اقوام و گروه‌ها باید در تشکیل دولت ملی در افغانستان نقش داشته باشند تا امنیت و توسعه در این کشور برقرار شود، این موارد از جمله مهم‌ترین مباحثی بود که در جلسه یک و نیم ساعته با رئیس مجلس ازبکستان مطرح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که این نشست‌ها و جلسات بتواند منجر به توسعه تبادلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در منطقه شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: همکاری‌های پارلمانی یکی دیگر از محور‌های مذاکره با رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان بود که تاکید شد قرارداد‌ها و توافقات بین دو کشور از طریق پارلمان‌ها دنبال و تصویب شود و دو کشور در نشست‌ها و مجالس بین المللی از جمله پارلمان اسلامی و پارلمان جهانی مواضع و نگاه مشترک داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، جان اسماعیل‌اُف رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان نیز در این نشست مشترک خبری به مباحثی که در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اشاره کرد و گفت: در این دیدار درباره دورنمای روابط ازبکستان و ایران صحبت شد که در همین راستا معتقدیم روابط دو کشور که در سال‌های اخیر افزایش یافته، حاکی از اراده رؤسای جمهور ایران و ازبکستان است.

رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان در ادامه با تأکید بر اولویت توسعه روابط اقتصادی به ویژه حمل و نقل عنوان کرد: ظرفیت‌ها و امکانات ازبکستان و ایران برای توسعه روابط بسیار زیاد است.

وی با اشاره به افزایش همکاری‌های پارلمانی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: دیدار امروز ما در ادامه نشست‌هایی بود که با رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت پارلمانی وی در تاشکند داشتیم؛ گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور نیز بیش از پیش با یکدیگر در ارتباط هستند.

اسماعیل‌اُف در ادامه با بیان اینکه پارلمان‌ها نیز به دنبال تأکید دولت‌ها برای افزایش روابط، باید همکاری‌های خود را افزایش دهند، یادآور شد: توسعه روابط دوجانبه میان دو کشور نیازمند تقویت پایه‌های حقوقی آن است که نقش پارلمان‌های در این بین مهم ارزیابی می‌شود.

رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان با اشاره به اشتراکات دو کشور در حوزه سیاست خارجی، گفت: توسعه همکاری‌های پارلمانی در راستای توسعه روابط در سایر بخش‌ها در پارلمان ازبکستان مورد توجه است و در این زمینه، بستر‌ها فراهم خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت افغانستان که برای امنیت ازبکستان و ایران بسیار مهم است، اظهار داشت: ازبکستان و ایران تصمیم دارند تمام تلاش خود را برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در کشور افغانستان داشته باشند که نتیجه آن برقراری امنیت در منطقه خواهد بود.

اسماعیل‌اُف همچنین با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران خاطرنشان کرد: امیدواریم نشست‌هایی که در جریان این سفر برگزار می‌شود به تنظیم موافقت‌نامه‌هایی برای توسعه روابط اقتصادی بیانجامد.

به گزارش شهرآرانیوز، در پایان این نشست‌خبری جان اسماعیل‌اُف رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان با همراهی قالیباف از صحن مجلس شورای اسلامی بازدید به‌عمل آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->